خرید پوشاک ترکیه



notice

دانلودرایگان اموزش نقاشی با مداد سیاه

آموزش طراحی
 

چگونه ديدن و مشاهده از ديدگاه يك طراح

 

نخستين مرحله ديدن درست، مشاهده حجم كلي به صورت يكي از احجام هندسي است. در اين مرحله شما بايستي تمام جزئيات شيء را حذف كرده و شكل كلي آن را بر روي كاغذ ترسيم كنيد. علت استفاده از احجام هندسي، دقيق و كامل بودن آنها است.

استفاده ازحجمها

بيشتر اشيايي كه در اطراف خود مي بينيم شباهت فراواني با احجام هندسي دارند و چنانچه بخواهيم از همين وسايل به عنوان مدل استفاده كنيم مي بينيم كه احجام استوانه و مكعب كار برد بيشتري دارند.

آشنایی باحجما

 وقتي شما يك فرم استوانه بر روي كاغذ بكشيد، مي توانيد آن را تبديل به يك ليوان، گلدان، پارچ آب و بسياري شكل هاي ديگر كرده و جزئيات متنوعي به آن بيفزاييد. علت آن است كه دو فرم استوانه و مكعب از لحاظ تعادل و ايستايي، ثبات بيشتري دارند و البته از جنبه توليد و ساخت نيز مزايايي دارند كه در حيطه بحث ما نيست.

 

ديدن طراحي و مقايسه

وقتي از يك مدل خاص طراحي مي كنيد به دنبال علايم و نشانه هايي براي مقياس صحيح باشيد. زماني كه چند مدل را در مقابل داريد، مي توانيد نشانه هاي فراواني براي مقايسه تناسبات پيدا كنيد. پس از مشاهده دقيق به طراحي بپردازيد. براي شروع همواره مدلي را كه جلوتر از بقيه است طراحي كنيد. بهتر است به جايگزيني صحيح مدل در صفحه نيز توجه داشته باشيد. در اين مورد شما بايد تمام مدلها را به صورت يك شكل ساده و عمده ديده و همان شكل را ترسيم كنيد. سپس به جزئيات بپردازيد. در اين حالت است كه مي توانيد از جاي گرفتن كل طرح در صفحه مطمئن باشيد.

 

شفاف بيني

توجه به اين نكته همواره از بسياري خطاها در طراحي جلوگيري مي كند. در اين مرحله هنگامي كه شما چند مدل در مقابل خود داريد سعي كنيد همه را به طور كامل طراحي كنيد. ويژگي اشيايي را كه به طور كامل در مقابل ديد شما نيستند و پشت عنصري ديگر واقع شده اند، در نظر بياوريد و آن را كم رنگ و ساده ترسيم كنيد. دريافت تناسبات در اين مرحله بسيار ساده و روان خواهد شد. سپس مي توانيد خطوط اصلي طرح را پر رنگ و جاندار ترسيم كنيد.

 

طراحي فضاي منفي

مدلي را با دو يا سه عنصر چيده و خوب به آن نگاه كنيد. حال با خط ساده اي فضاي اطراف مدل را مشخص كنيد، بي آنكه اشاره اي به خود مدل داشته باشيد. بهتر است كه ابتدا با يك عنصر شروع كرده و در طرح بعدي تعداد سوژه را به دو، سه و چهار افزايش دهيد. به ياد داشته باشيد كه توجه به قسمت هاي مختلف فضاي منفي نيز به صورت مقايسه اي است. طراحي فضاي منفي در اينجا به شما كمك مي كند تا شكل كلي مجموعه را در يابيد و همه اجزا را به صورت عنصر واحد و يك دست مشاهده كرده و در صفحه و كادر جايگزين نماييد. اين گونه كلي ديدن اشيا به شما كمك مي كند تا نسبت صحيح را در نگاه اول دريافته و طراحي را در اندازه اي مناسب، كوچك يا بزرگ آغاز كنيد. فضاي منفي به اندازه فضاي مثبت اهميت دارد. در بسياري موارد به خصوص در اكثر پوسترها مي بينيم كه اهميت بيشتر به فضاي منفي داده شده، در اكثر آرمها و نمادها، فضاي منفي يا سفيد، ارزشي برابر با فضاي مثبت و يا سياه دارد و طراحان و گرافيستها در عين توجه به فرم اصلي، نقش فضاي منفي را نيز در نظر دارند

 

 « روش طــــــــراحی با مـداد »

 

(( آشنایی ))

 

وقتی با ابزار و طریقۀ آماده سازی آنها آشنا شدید ٬

و تمرینهای مربوط به سایه روشن و خطهای مدادی انجام دادید،

آنگاه آماده اید تا چهار مرحلۀ لازم برای کشیدن طراحی مدادی را شروع کنید .

 باید وقت زیادی را صرف هر کدام از این مراحل کنید .

تمرین درست ، تأ ثیر بسزایی در طراحی های نهایی تان خواهد داشت .

پس تصمیم بگیرد که برای کسب مهارت

 در طراحی با مداد به اندازه کافی تلاش کنید.

 

 

« مراحل اول / کشیدن طرح اولیه »

 

طرح اولیه را به وسیلۀ مداد F بکشید .

مداد F را صاف و موازی با کاغذ در زیر دستتان نگه دارید .

در کشیدن خطها ٬آزادی زیادی داشته باشید و همۀ بازویتان را حرکت بدهید .

در این مرحله تنها به شکلهای اصلی فکر کنید .

جزئیات را بعداً اضافه خواهید کرد .

این مرحله را بارها و بارها تمرین کنید .

 

« مرحلۀ دوم : طراحی خطی »

 

صرف وقت و تمرین زیادی لازم است تا بتوانید

 یک طراحی خطی گویا بکشید .

با نوک مداد F طراحی خطی را شروع کنید

مداد را هم مثل حالت نوشتن در دست بگیرید

و هم حالتی که مداد در زیر دست باشد را امتحان کنید .

در حالی که مداد زیر دست باشد،

 می توانید در زخامت خطها تنوع بوجود آورید ،

 بدین صورت که اگر مداد را به پهلو بچرخانید

 خطها پهنتر و اگر از نوک مداد استفاده کنید خطها نازک تر خواهند شد .

سعی کنید طوری تمرین کنید که بتوانید گرد اشیاء

و عمق را با خطهای گویا نشان دهید .

 

« مرحلۀ سوم : سایه های مقدماتی »

 

برای آنکه کار درست سایه زده شود ،

 باید طرح ساختاری را به دقت و کمرنگ مشخص کنید .

به آرامی لایه های خاکستری متوسط را روی هم قرار دهید

 تا تیرگی ها و سایه ها را بسازید.

خیلی سریع سایه ها را کاملا" تیره نکنید .

 وقتی از کارتان مطمئن شدید، بقیه قسمتها را با فشار بیشتر مداد تیره تر کنید .

نوک مداد را صاف و صیقلی نگه دارید تا تیرگیها یک دست شوند .

 

« مرحلۀ چهارم : پایان کار »

 

برای سایه زدن نهایی ( پرداخت کار) از مداد تیره با نوک صیقلی استفاده کنید .

تا بر تیرگی ها تسلط داشته باشید .

مراحل مختلف سایه زدن را بارها و بارها با مدادهای نرم تکرار کنید

 تا به غلظت مورد نظرتان در سایه ها برسید .

با پیشرفت کار خطها را تقویت و بر بعضی از قسمتها تأکید کنید .

در انتها چند خط گویا در کارتان بکشید تا جلوه ی هنری آن را بالا ببرید.

برای جلوگیری از کثیف شدن کار ،

 روی کار نهایی چندین لایه فیکساتیو قابل اصلاح بپاشد .

اگر بلا فاصله پس از اتمام کار آن را در قاب و زیر شیشه میگذارید،

نیازی نیست فیکساتیو بپاشید .

گاهی ممکن است بخواهید یک کار کامل را

تنها با یک درجه از سختی مداد بکشید

مداد(HB) با سختی و تیرگی متوسط برای این کارمناسب است .

ممکن است بخواهید کارتان را با سه مداد HB که هر کدام

میزان گردی سرشان متفاوت است، شروع کنید .

 با ایجاد تنوع در میزان فشار بر سر مداد و تغییر در وضعیت دست ،

میتوانید تیرگیهای متعدد و گسترده وسیعی از خطها را بوجود آورید .

در اینجا پنج درجه خاکستری از نه درجه موجود در جدول سایه روشن

 نشان داده شده اند .

در هنگام طراحی ، حتی طراحی های پیشرفته ،

 به این پنج درجه خاکستری نیاز خواهید داشت .

این پنج درجه خاکستری را بارها و بارها تمرین و تکرار کنید.

وقتی که این خاکستریها کاملا" درذهنتان جا گرفتند ،

 می توانید ظریف ترین جلوه های سایه روشن را هم بوجود آورید .

وقتی بطور غریزی بدانید که هر درجه از خاکستریها را با اطمینان بیشتری اجرا کنید .

وقتی بتدریج بر جدول سایه روشن و خاکستری ها مسلط شدید،

میتوانید طراحی های ساده را با آثار هنری پر از بعد و عمق تبدیل کنید.

 

(( جدول سایه روشن ))

 

برای تمرین سایه زدن این اشیاء از هر دو روش بدست گرفتن مداد

و همه حالتهای نوک مداد استفاده کنید .

با این تمرین متوجه میشوید که چطور نوکهای مداد می تواند خاکستری های متنوع

از تیره تا روشن بدست آورند.

باید با استفاده از مداد نوک تیز برای کشیدن طراحی های خطی تسلط پیدا کنید

تا بتوانید با چرخاندن نوک مداد خطهای پهنتر و نازکتری بکشید .

از پهلوی نوک گرد مداد برای کشیدن خطهای نرم استفاده کنید .

تمرین سایه زدن را تا وقتی که ارتباط ناخودگاه و خودکاری

 بین دست و مغزتان شکل بگیرد ، ادامه دهید .

شما میتوانید تجربیاتی که در تمرینهای سایه زدن کسب میکنید

 مستقیما" در تمام طراحی ها یتان استفاده کنید .

 

(( طبیعت بی جان ))

 

طراحی از طبیعت بیجان موضوع مناسبی برای شروع آموختن طراحی است .

برای چیدن و نور پردازی طبیعت بیجان هر چقدر که بخواهید زمان دارید .

 

(( انتخاب موضوع ))

 

وقتی به دنبال موضوع برای طراحی میگردید کنجکاو باشید .

ذهنتان را باز کنید وبه حستان اعتماد کنید.

گاهی هم موضوعات خاص و غیر معمول را برای طراحی انتخاب کنید .

به دور و برتان نگاه کنید یا از دوستان یا والدینتان وسایلی

برای طراحی قرض کنید .

من دوست دارم از اسباب بازی چوبی یک کودک یا کفشهای کهنه طراحی کنم.

موزه ها و کتابخانه ها منابع خوبی دارند که میتوانید از روی آنها طراحی کنید .

 

(( چیدمـــــان ))

 

می توانید اشیاء را جلویتان بگذارید و آنها را بکشید

یا اینکه از آنها عکس بگیرید.

در هر روشی که انتخاب می کنید ، طریقۀ چیدن اشیاء بسیار مهم است .

ابتدا همۀ اشیاء را یکجا روی هم بریزید و سپس آنها را مرتب کنید ،

شیء را بردارید، چیزی را صاف بگذارید یا بیندازید...

بعضی موضوعات جالب هستند ٬

مثل یک خرس اسباب بازی کنار یک شیء قدیمی .

وقتی از پارچه طراحی میکنید نرمی آن را نشان دهید

به گونه ای که پخشید گی نور روی آن احساس شود .

 

در اینجا چند نکتۀ مهم و گفتنی وجود دارد :

* موضوعی را انتخاب کنید که معنی دار باشد .

* سعی کنید موضوعاتان بافت و طرحهای مختلف داشته باشد ،

چون کنتراست جالبی در سیاه و سفید مدادی ایجاد می کند .

* برای نور پردازی از نور موضوعی یا نور طبیعی استفاده کنید .

ولی حواستان باشد که بافت و شکل خاص موضوع حفظ شود .

نور، سایه های افتادن و تیرگیها به کار جان می بخشد .

* روش طراحی را مناسب با طرح و موضوع انتخاب کنید .

 مانند ضرب قلم های پهن و نرم که برای اشیاء پشمی

مناسبند و ضرب های نازک و کم رنگ برای اشیاء ظریف تر .

 

(( مراقب دست هایتان باشید ))

 

بعضی شیوه های طراحی نیاز به یک بافت کاملا" یکدست دارند ،

بنابراین همواری های کاغذ ممکن است مشکل ساز شوند .

برای شروع سعی کنید که کاغذتان را با دستهای برهنه لمس نکنید .

دستکش بدست کنید ،

 یا دقت کنید که کاغذ را از لبه ها یعنی جایی که بریده

 یا با حاشیه قاب پوشیده خواهد شد ، بردارید

حتی وقتی که فکر میکنید دست هایتان تمیز است ،

انگشتانتان میتوانند چربی را به کاغذ منتقل کنند.

این چربی اگر در جایی باشد که شما از گرد زغال یا گرافیت استفاده می کنید ،

 ظاهر میشود .

ایجاد تیرگی صاف و یک دست در جایی که اثر انگشتی باقی مانده باشد ،

 غیر ممکن است .

 

(( پیش طرح ))

 

چرا پیشطرح می کشیم ؟

پیشطرح صورت ساده و سریعی از طراحی است .

 این روش سریع و آسانی برای پیدا کردن تفکرات موجود در ذهن

بر روی کاغذ است و بخش مهمی از برنامه آموزشی هنر جویان را تشکیل میدهد .

این تمرین اساسی فواید بسیاری دارد .

 کسیدن پیش طرح « چشم و ذهن » شما را تقویت میکند

 و هماهنگی بین دست و چشم شما را پرورش میدهد .

این روشی است برای آن که مطالعۀ بصری بیشتری از اشیاء اطرافتان داشته باشید .

پیش طرحها را میتوان برای مطالعه نقاشی ها و طرح های نهایی استفاده کرد .

وقتی به کشیدن پیش طرح عادت کردید ،

 از این کار لذت خوهید برد و از جهات دیگر هم منافعی برایتان خوهد داشت .

با این کار شما بصورت یک طراح ماهر تربیت خواهید شد .

نکته ای که برای تبدیل شدن به یک پرورش توانایی شما

در کشیدن آنچه می بینید، بسیار لازم است .

 

(( نکته ها و روش ها ))

 

پیش از شروع طراحی نکات زیادی را باید مشخص کرد .

آیا باید از پس زمینۀ روشن استفاده شود ؟

کاغذ باید صاف باشد یا زبر ؟

آیا با زغال بهتر است یا با گرافیت یا با زغال فشرده ؟

 یا شاید ترکیبی از همۀ آنها ؟

در این وبلاگ به شما روشهای مهم برای در دست گرفتن

و بر خورد با ابزار طراحی نشان میدهم

تا آمیزه ای از جلوه ها بصری خارق العاده بسازید .

شما همچنان با پرسشهای قبل رو برو می شوید ،

اما وقتی قابلیت های هر ابزار را بشناسید ، انتخاب آسانتر می شود .

من هنرمندی خود آموخته هستم ،

و از روشهای غیر معمول و غیر متعارف بسیار در کارم استفاده می کنم .

بهترین نصیحتی که می توانم به شما بکنم این است که :

 به معلمتان توجه و دقت داشته باشید، یعنی به « خودتان » .

این وبلاگ صرفا" نوشته ای است که شما برای آموزش خود استفاده می کنید .

بسیاری از روشها که در اینجا شرح داده ام

تصادفا" و هنگام تجربه سایر روشها پیدا کرده ام .

ابزار شرح داده شده در این وبلاگ تجربه و کشف کنید .

موفقیت ها را مثل شکستها یتان تجزیه و تحلیل کنید و از هر دو درس بگیرد .

  

(( مشاهده ی نور ))

خصائص نور ظاهرا" روشن و مشخص هستند،

اما به خاطر نگه داشتن آنها می توان مانع از بسیاری اشتباه های متداول شود.

نورمثل یک نیروی قابل اندازه گیری است که (مستقیما")

از منبعش به سوی اشیائی که نگاه می کنیم، حرکت می کند.

نقاط روبه نور با آن برخورد می کنند وبناب این روشن ترین نقاط هستند.

قسمتهایی که کمتر به طور مستقیم در معرض برخورد با آن هستند،

به اندازه ی نقاط قبل روشن نمی شوند.

نقاط در جهت مخا لف منبع نور، هیچ نوری دریا فت نمی کنند

ودر تاریکی وسایه فرو می روند.

شدت نوربا حرکت به جلو کاهش می یابد.

این کره اصول تغییر درمیزان سایه روشن را که

(کیاروسکورو) نام دارد، نشان می دهد.

ازدوران رنسانس ازاین شیوه برای نمایش تأ ثیراتی که نور وسایه بر شکل دارند،

 استفاده کرده اند.

اینها پنج عا ملی هستند که من در طول این وبلاگ به آ نها اشاره می کنم.

 

«  لکه ها ی نو ر»

این ها روشن ترین نقا ط یک شکل هستند.

بیشترین میزان وضوح آ نها در سطوح صا ف وبراق است.

آنها در واقع منبع نور هستند که به چشم شما منعکس شده اند.

از سفیدی کا غذ برای قسمت ها ی خیلی روشن استفا ده کنید

وبین این روشنی ها وتیرگی های همجوار را محو کنید.

 

« تیر گی متوسط »

 

شامل همه نقاط روی شکل است که روبه سمت منبع نور هستند.

روی کره این منطقه بین لکه ها ی نور ومرکز سا یه است.

این بخش هرچه از منبع نور روبر می گرداند،

به تدریج تاریک تر می شود وتیرگی آن افزایش می یابد.

تیرگی متوسط را می توان با توجه به رنگ اصلی شکل ونوردهی آن تیره تر

یا روشن تر اجرا کرد.

 

 ادمه دارد...

صفحه نخست

 



منبع : sagharerang [dot] blogfa [dot] com [slash] post-60 [dot] aspx

خرید پوشاک ترکیه





ساعت CK طرح رویال